سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک زندگی سالم با الگوی اسلامی- ایرانی
گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز 
قالب وبلاگ
خرید آسان

مقدمه :

حجاب همواره بخشی عمده از رسالت انبیاء و اولیاء ادیان و علما بوده است به طوری که یکی از وظایف علمای دین و جامعه مقوله عفاف است. اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردانرا هم در اثر حفظ نگاه فراهم می کند. حجاب از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است، غرایز و التهاب جسمی و معاشرت های بی بندوبار را کنترل و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم میسازد. حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تامین کننده سعادت آدمی و منشاء قربالهی هستند.    
هدف و فلسفه حجاب در اسلام:          
هدف از قانون حجاب در اسلام، دست یابی به عفاف و فضیلتی نفسانی و اخلاقی است که از طریق آن برای شخص و جامعه فراهم می آید. از این رو خداوند درسوره احزاب حجاب را عامل مهمی برای مصونیت از اذیت و آزار از سوی دیگران به ویژه بیماردلان بر می شمارد؛ زیرا با مصونیت یابی شرایط برای دست یابی به فضایل بیشتر برای آدمی فراهم می شود ، عفت ورزی و ایجاد شرایط عفاف در انسان موجب می شود تا نفس از هر زشتی محافظت شود و امکان سوءاستفاده و نیز نسبت های ناروا به انسان برای دیگران فراهم نگردد. پس با توجه به آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که هدف از حجاب واقعی، دست یابی به فضیلت اخلاقی عفت است که مدیریت عقل بر نفس و چیرگی بر آن در چارچوب های پذیرفته شده و فطری و طبیعی بشمار می رود .


اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می داند .تنها زن در قر آن امر به حجاب و حفظ عفت نشده است.

مردان نیز باید از پوششهای نا مناسب پرهیز نمایند و از نگاههای هوس آلود دوری کنند. زیرا همان مفاسدی که بد حجابی زنان در پی دارد بدحجابی مردان نیز در پی خواهد  داشت.

آثار و فواید حجاب در ابعاد مختلف :

حجاب و پوشش ، در ابعاد مختلف ، دارای آثار و فواید زیادی است از جمله شامل :

الف - فایده حجاب در بعد فردی:

از فواید حجاب در بعد فردی ، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است که یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرت ‌های بی‌بند و بار میان زن و مرد ، هیجان‌ها و التهاب‌های جنسی را فزونی می بخشد.

ب) فایده حجاب در بعد خانوادگی:

 ایجاد پیوند و اتصال قویتر زن و شوهر و در نتیجه استحکام بیشتر کانون خانواده از فواید حجاب در بعد خانوادگی می‌گردد.  

ج) فایده حجاب در بعد اجتماعی:

یکی از فواید مهم حجاب در بعد اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه است. در مقابل، بی‌حجابی و بدحجابی باعث کشاندن لذت‌های جنسی از محیط و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه می‌گردد. برخلاف نظام‌ها و کشورهای غربی، که میدان کار و فعالیت‌های اجتماعی را به لذت‌جویی‌های جنسی در هم می‌آمیزند اسلام می‌خواهد با رعایت حجاب و پوشش ، محیط اجتماع پاک شده ، و لذت‌های جنسی فقط در کادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود.

د) فایده حجاب در بعد اقتصادی:

استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شکل چادر مشکی ، به دلیل سادگی و ایجاد یکدستی در پوشش بانوان در بیرون منزل ، می‌تواند از بعد اقتصادی نیز تأثیر مثبت در کاهش تقاضای مدپرستی بانوان داشته باشد؛ البته به شرط این که خود چادر مشکی دست خوش این تقاضاها نگردد.

متأسفانه گاهی مظاهر مدپرستی در چادرهای مشکی متین و باوقار، به چادرهای مشکی، نازک، توری، دارای طرح‌های ناپسند و سبک که با هدف و فلسفه حجاب و پوشش تناسبی ندارند روی می‌آورند.

 علاوه بر فواید یاد شده به طور فهرست ‌وار فواید و آثار دیگری نیز برای حجاب و پوششمی‌توان نام برد، که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 1- حفظ ارزشهای انسانی؛ مانند عفت، حیا و متانت در جامعه و کاهش مفاسد اجتماعی. 2- هدایت، کنترل و بهره‌مندی صحیح و مطلوب از امیال و غرایز انسانی. 3- تأمین و تضمین سلامت جامعه و پاکی نسلها.

 

 

منابع :

1)http://www.tebyan-hamedan.ir

2)http://www.islam-laws.com/dresscode

3)http://www.zollal.parsiblog.com

4)http://www.lailatolgadr.net


[ شنبه 92/10/14 ] [ 9:16 عصر ] [ گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نویسندگان: دکتر محمد حسین کاوه(عضو هیئت علمی). دکتر مهین نظری(عضو هیئت علمی). دکتر لیلا قهرمانی(عضو هیئت علمی). مریم حسام پور(کارشناس گروه). لیلا مرادی(کارشناس گروه ).
لینک های ویژه
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 16660