سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک زندگی سالم با الگوی اسلامی- ایرانی
گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز 
قالب وبلاگ
خرید آسان

دوره ی نوجوانی، دوره ای بسیار مهم و سرنوشت ساز است. قطعاً شما نیز مانند نوجوانان دیگر به آینده ی خود بسیار می اندیشید و آینده ای را تؤام با موفقیت و افتخار برای خود امید و آرزو دارید. حال چگونه می توانیم به آرزوها و امیدهایمان دست یابیم؟ یکی از این عوامل بسیار مهم و سرنوشت ساز در زندگی ما، عزت نفس می باشد. برای اینکه عزت نفس خود را افزایش دهیم بایستی: 

 1- احساسات خود را بشناسیم.

  برای افزایش عزت نفس در قدم اول بایدخود را بشناسیم، احساس خوبی در مورد خود داشته باشیم و هر کسی که هستیم، شاد و راضی باشیم.

2- خصوصیات مثبت خود را بشناسیم.

خصوصیات خوب خود را بشناسیم. خصوصیات مثبتی مثل مهربانی، کمک به دیگران، راستگو بودن و غیره.

3- نقاط ضعف خود را بشناسیم.

نقاط ضعف خود را بشناسیم و سعی کنیم آنها را تغییر داده و یا اصلاح کنیم، آن وقت این نقاط ضعف تبدیل به خصوصیات مثبت و نقاط قوت می شود و احساس خوبی نسبت به خود پیدا می کنیم و عزت نفسمان بالا می رود.

4- مسئولیت پذیر باشیم.

در خانه، مدرسه و اجتماع مسئولیت پذیر باشیم و مسئولیت هایی که بر عهده مان هست را به درستی انجام دهیم. از طرف دیگر، کسی که به مسئولیت های خود عمل می کند، بیشتر مورد احترام دیگران قرار می گیرد و تحسین و تعریف بیشتری از طرف دیگران دریافت می کند.

5- ارزش خود را پایین نیاوریم.

   برای خود و دیگران ارزش و احترام قائل شویم و نگذاریم دیگران به اندیشه های ما بی احترامی کنند.

 

6- مراقب بدن خود باشیم.

مراقب بدن خود باشیم. و رژیم غذایی مناسب، خواب کافی و ورزش مناسب را فراموش نکنیم. توانایی ها و ویژگی های جسمی خود را بشناسیم و از ظاهر جسمانی خود راضی باشیم. 

7- با اعضای خانواده ارتباط صمیمی برقرار کنیم.

ارتباط خود را با خانواده بهتر ساخته و این ارتباط را افزایش دهیم. داشتن روابطی گرم با خانواده احساس ارزشمندی بهتری به ما می دهد.

8- برای خود الگو داشته باشیم.

سعی کنیم الگوهای انسانی، فلسفی و معنوی برای خود داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر زندگی از آن ها الگو بگیریم.

9- هدف گذاری کنیم. 

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تعیین کنیم. دستیابی به اهداف می تواند باعث احساسات بهتری در انسان شود.

10- به وجود خودمان اهمیت دهیم.

بدانیم که موجوداتی منحصر به فرد هستیم. تنها یک نفر در جهان همانند ماست و حتماً خداوند از آفرینش ما هدف خاصی دارد. پس به این موجود منحصر به فرد اهمیت دهیم.

11- روابط اجتماعی خود را گسترش دهیم.

سعی کنیم روابط اجتماعی خود را گسترش دهیم. به همین علت بکوشیم دوستان زیادتری داشته باشیم. داشتن ارتباطات گرم و صمیمانه با دوستان و گذراندن اوقات خوب با آنان به انسان احساس بهتری می دهد.

12- توانایی ها و استعدادهای خود را بشناسیم.

هیچ کس نیست که در هیچ کاری استعداد نداشته باشد، فقط کافی است به موفقیت ها و کارهایی که به درستی انجام داده ایم، خوب فکر کنیم، آن وقت متوجه می شویم که همه ی ما استعدادها و توانایی های زیادی داریم.

13- مهارت جرأت مندی را فرا گیریم.

با چنین مهارتی قادر خواهیم بود که مانع سوء استفاده دیگران شده و از تحمیل نظرات و خواسته های دیگران جلوگیری کنیم و عزت نفس خود را بالا ببریم.

 14- مهارت حل مسئله را بیاموزیم.

کسی که عزت نفس دارد مشکلات و سختی ها را درک می کند و برای حل آنها قدم بر می دارد.

 


[ یکشنبه 92/9/24 ] [ 10:34 عصر ] [ گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نویسندگان: دکتر محمد حسین کاوه(عضو هیئت علمی). دکتر مهین نظری(عضو هیئت علمی). دکتر لیلا قهرمانی(عضو هیئت علمی). مریم حسام پور(کارشناس گروه). لیلا مرادی(کارشناس گروه ).
لینک های ویژه
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 16669