سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک زندگی سالم با الگوی اسلامی- ایرانی
گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز 
قالب وبلاگ
خرید آسان

بدان که در اسلام، همسایه دارای حقوقی غیر از حقوق «اخوت اسلامی» است. هر حقی که یک مسلمان دارد، همسایه نیز دارد با این تفات که همسایگی، حقوقی اضافه بر حق «برادری اسلامی» دارد.

 «پیامبراکرم» (صلی الله علیه و آله) فرمود   :همسایگان سه دسته اند: همسایه ای که حق واحدی دارد، و همسایه ای که برای او دو حق است و همسایه ای که مستحق سه حق می باشد. همسایه ای که سه حق از آن اوست، همسایه ای مسلمان از خویشان است، پس برای او حق همسایگی و حق اسلام و حق فامیلی است. اما کسی که برای او دو حقّ است، همسایه ی مسلمان است، برای او حق همسایگی و حق اسلام می باشد. و همسایه ای که، برای او حقی واحد است، همسایه ی مشترک است.

ادامه مطلب

[ یکشنبه 92/9/24 ] [ 10:58 عصر ] [ گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت ] [ نظرات () ]

دوره ی نوجوانی، دوره ای بسیار مهم و سرنوشت ساز است. قطعاً شما نیز مانند نوجوانان دیگر به آینده ی خود بسیار می اندیشید و آینده ای را تؤام با موفقیت و افتخار برای خود امید و آرزو دارید. حال چگونه می توانیم به آرزوها و امیدهایمان دست یابیم؟ یکی از این عوامل بسیار مهم و سرنوشت ساز در زندگی ما، عزت نفس می باشد. برای اینکه عزت نفس خود را افزایش دهیم بایستی: 

 1- احساسات خود را بشناسیم.

  برای افزایش عزت نفس در قدم اول بایدخود را بشناسیم، احساس خوبی در مورد خود داشته باشیم و هر کسی که هستیم، شاد و راضی باشیم.

2- خصوصیات مثبت خود را بشناسیم.

خصوصیات خوب خود را بشناسیم. خصوصیات مثبتی مثل مهربانی، کمک به دیگران، راستگو بودن و غیره.

3- نقاط ضعف خود را بشناسیم.

نقاط ضعف خود را بشناسیم و سعی کنیم آنها را تغییر داده و یا اصلاح کنیم، آن وقت این نقاط ضعف تبدیل به خصوصیات مثبت و نقاط قوت می شود و احساس خوبی نسبت به خود پیدا می کنیم و عزت نفسمان بالا می رود.

4- مسئولیت پذیر باشیم.

در خانه، مدرسه و اجتماع مسئولیت پذیر باشیم و مسئولیت هایی که بر عهده مان هست را به درستی انجام دهیم. از طرف دیگر، کسی که به مسئولیت های خود عمل می کند، بیشتر مورد احترام دیگران قرار می گیرد و تحسین و تعریف بیشتری از طرف دیگران دریافت می کند.

5- ارزش خود را پایین نیاوریم.

   برای خود و دیگران ارزش و احترام قائل شویم و نگذاریم دیگران به اندیشه های ما بی احترامی کنند.

ادامه مطلب

[ یکشنبه 92/9/24 ] [ 10:34 عصر ] [ گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت ] [ نظرات () ]

رفتار نیک همسایگان با یکدیگر می  تواند سرچشمه برکات فراوانی باشد از جمله:

1 .آرامش روانی و طول عمر:  تقویت روحیه همکاری و تعاون درجهت پاکیزه و آباد نگه داشتن محیط زندگی یکی از این برکات است که خود آرامش روانی و طول عمر انسان را در پی دارد.

 امام صادق علیه السلام دراین باره فرمود: حسن الجوار یعمر الدیار و یزید فی الاعمار 

همسایه داری نیکو شهرها را آباد و عمرها را طولانی می کند.

2.ازدیاد روزی: حسن الجوار یزید فی الرزق. همسایه داری نیکو روزی را زیاد می کند.  

  3.آمرزش گناهان:  من مات و له جیران ثلاثه کلهم راضون عنه غفر له   

 هر کس بمیرد در حالی که سه همسایه داشته باشد و همگی از او راضی باشند آمرزیده می شود.


[ یکشنبه 92/9/24 ] [ 10:13 عصر ] [ گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت ] [ نظرات () ]

همیشه در زندگی اوقاتی پیش می آید که انسان به کمک همسایه نیاز پیدا می کند در جایی که هیچ یک از اقوام برای یاری به او حضور ندارند بنابراین چه خوب است که برخورد ما باهمسایگان نیکو باشد تا در مواقع لزوم بتوانیم از آنها کمک بطلبیم.

حضرت امیر المؤمنین علیه السلام در بیماری به دیدن صعصعه بن صوحان که از بزرگان اصحاب آن حضرت بود تشریف آوردند پس فرمودند: با اینکه من به عیادت تو آمدم فخر نکن برقوم خود و اگر ایشان را در امری ببینی خود را از آن امر به کنار نگیر که آدمی بی نیاز نیست از قوم و قبیله خود و به ایشان محتاج است و اگر یاری ایشان نکنی یاری از ایشان منع کرده ای و یاری های بسیار را از خود رد گردانده ای.

ادامه مطلب

[ یکشنبه 92/9/24 ] [ 12:0 صبح ] [ گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت ] [ نظرات () ]

امام على علیه‏السلام:

فى وَصیَّتِهِ لاِبْنِهِ الْحَسَنِ علیه‏السلام یا بُنَىَّ أَلا اُعَلِّمُکَ اَرْبَعَ خِصالٍ تَسْتَغْنى بِها عَنِ الطِّبِّ؟ فَقالَ: بَلى یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ، قالَ: لاتَجْلِسْ عَلَى الطَّعامِ إِلاّ وَ اَنـْتَ جائِعٌ وَلا تَقُمْ عَنِ الطَّعامِ إِلاّ وَ اَنـْتَ تَشْتَهیهِ، وَجَوِّدِ الْمَضْغَ، وَ إِذا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى الْخِلاءِ فَإِذَا اسْتَعْمَلْتَ هذَا اسْتَغْنَیْتَ عَنِ الطِّبِّ؛

 امام على علیه‏السلام : در سفارشى به فرزند خود امام مجتبى علیه‏السلام  فرمودند: فرزندم! آیا چهار نکته به تو نیاموزم که با رعایت آنها از طبابت بى‏نیاز شوى؟ عرض کرد: چرا، اى امیر مؤمنان. حضرت فرمودند: تا گرسنه نشده‏اى غذا نخور و تا اشتها دارى از غذا دست بکش و غذا را خوب بجو و قبل از خوابیدن قضاى حاجت کن. اگر این نکات را رعایت کنى، از طبابت بى‏نیاز مى‏شوى.


[ شنبه 92/9/16 ] [ 9:17 صبح ] [ گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نویسندگان: دکتر محمد حسین کاوه(عضو هیئت علمی). دکتر مهین نظری(عضو هیئت علمی). دکتر لیلا قهرمانی(عضو هیئت علمی). مریم حسام پور(کارشناس گروه). لیلا مرادی(کارشناس گروه ).
لینک های ویژه
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 16650